Реконструкція човна-довбанки Уборть 2021

Розміри човна: 7,80 * 1 * 0,65 м.
Матеріал: тополя.
Даний човен – зменшена копія човна-довбанки, знайденої у р. Уборть у 2020 році поблизу с. Хочине.

З В І Т
Про археологічні дослідження в м.Олевськ Житомирської обл. у 2020 р.
Автор Андрій Петраускас
(витяг)

Загальна довжина човна становить 8,7 м. Виготовлений із цільного стовбура дерева, вірогідно, сосни. На носовій частині оформлено виступ підпрямокутної форми довжиною 25 см, шириною 26 та висотою 27 см. Висота бортів від нижньої точки дна до верхнього краю борту біля носової частини становить 65 см, біля корми – 60 см. Висота борту всередині човна становить 34-38 см. Не можна виключати, що в районі корми висота борту була вищою, зважаючи на значну ушкодженість деревини внаслідок руйнівних процесів. На це ж вказує фрагмент деревини в кормовій частині, який підіймався над основним масивом приблизно на 10-15 см. Вірогідно, він був утворений масивом деревини, який мав більш стійкі до руйнації властивості.

Максимальна ширина човна ззовні в носовій частині становила 87 см, в кормовій 78 см. Внутрішня ширина човна від борту до борту в носовій частині складала 67 см, в кормовій 65 см. Всередині човна борти вертикальні, прямі і перетинаються із площиною дна під практично прямим кутом. Дно пласке. Стінки бортів напівокруглі ззовні – відповідають природній формі стовбура дерева. Товщина бортів становить від 5 до 15 см. В місцях, які безпосередньо примикають до носової та кормової частини всередині човна дно та борти мають ввігнуту підокруглу форму.

Дно ззовні пласке, рівне по всій довжині. Піднімається лише біля носа (стрімко) та корми (плавно). В цих місцях дно ззовні напівокруглої форми. Товщина становить 28-31 см.

Всередині човна присутні дві глухі перегородки, вирізані із масиву колоди, які мають товщину 17-21 см, які розділяють внутрішній простір на три відсіки: носовий довжиною 165 см, середній – 420 см та кормовий – близько 220 см.
В центральному відсіку на дні човна добре читаються сліди чотирьох заглиблень. Вони мають форму витягнутих паралельних один одному жолобків шириною 4-5 см, довжиною 20-40 см, які розташовані перпендикулярно довгій осі човна. Можливо, дані заглиблення були виготовлені для встановлення шпангоутів, але не можна виключати, що вони становлять собою залишки слідів інструменту, який використовувався під час вибирання внутрішнього заповнення човна.