Набійна лодь «Лада»

Човен “Лада” – історична версія слов’янської “лодії” X-XII ст., яка могла використовуватися в давній Русі. Ми знаємо, що такі човни будувалися на основі суцільного дерева, “моноксилу”, до якого набиралися бортові дошки. В нашому випадку використана перехідна технологія від моноксила до кільової конструкції, коли нижня частина виконана з широкої кільової дошки, зробленої з половини цільного стовбура дерева. В ту добу на місцеве човнобудівництво впливала скандинавська та балто-слов’янська традиція. Під час розробки реконструкції зовнішнього вигляду човна використовувалося широке коло археологічних джерел того часу, від знахідок деталей подібних човнів у нас (як наприклад весельні упори (взірець якого можна побачити в музеї історії Києва), до конструкцій, які відомі нам з балтійської археології (човни з Дортрехту та човни на основі суцільного дерева з Музей кораблів вікінгів).”

Процес будівництва човна розпочали зі створення макету. На фото нижче: темний човен – макет дракара “Гунгнір”, світлий – макет майбутньої лодії “Лада”.

Макети човнів

Будівництво лодії розпочали з розколу колоди, яку було використано для виготовлення широкої кільової дошки. Розкол виконували вручну за допомогою клинків.

Майбутній кіль “Лади”

Видовбування основи теж виконували вручну за допомогою інструментів тесло та струг.

Тесло

Струг

Цвяхи та заклепки для “Лади” кували вручну. Вивчали та опановували нове для нас ремесло ковальство.

Піч

Після того як зробили потрібну кількість металевих заклепок, перейшли до процесу створення бортів. Перш за все потрібно встановити шпангоути – це внутрішні “ребра” човна, які забезпечують жорсткість та форму човна. Потім можна приступати до нарощення бортів.

Нарощуємо борти

Струбцини фіксують дошки

Завершуємо 3-ій ряд дошок

Вже потроху вимальовується форма човна

5-ий ряд готовий!

З кожним новим рядом дощок все чіткіше вимальовується форма та розміри човна.

Борти готові

Наступні етапи – виготовлення кочетів, лав, фарбування човна, виготовлення та монтаж такелажної системи.

Кочет – пристосування для прикріплення весла

Фіксувальні елементи для вант

Наша команда (зліва направо): Іван, Олександр, Олег та Юрій

Процес тонування човна

Човен просочуємо деревною смолою – сосновим дьогтем.
Виробництво дьогтю (дігтярство) – дуже давній і поширений в лісових районах промисел. Обробка дьогтем робить деревину водонепроникною, стійкою до гниття, захищає від розтріскування та негативних атмосферних впливів.

Лада після тонування

Виготовлення лав

Оздоблення човна ламаною лінією та солярними знаками

Орнамент вздовж бортів складається з простої ламаної лінії та солярних знаків, які уособлюють світло та тепло. Солярний знак є символом єднання життя та рівноваги, символізує вічне оновлення природи.

Подальша робота з виготовлення та монтажу такелажної системи проводиться на відкритому повітрі.

Лада поглинає сонячні промені

Завершальні роботи перед спуском човна на воду

Коли роботи завершено ми готуємось до спуску човна на воду.
“09” травня 2020 року відбувся спуск набійної лоді “Лада” на воду Басівкутського водосховища.

Спуск човна на воду

Човни стали важливою частиною Парку історичної реконструкції “Городище “Оствиця” у м. Рівному. У теплу пору року регулярно відбуваються мандрівки озером для усіх охочих доторкнутися до історії та пригод.

Дракар “Гунгнір” та лодь “Лада” на Басівкутському водосховищі

Човен в Парку історичної реконструкції “Городище “Оствиця”

Перші човни Парку історичної реконструкції “Городище “Оствиця”