Набійна лодь «Лада»

Човен “Лада” – історична версія слов’янської “лоді” X-XII ст., яка могла використовуватися в давній Русі. Ми знаємо, що такі човни будувалися на основі суцільного дерева, “моноксилу”, до якого набиралися бортові дошки. В нашому випадку використана перехідна технологія від моноксила до кільової конструкції, коли нижня частина виконана з широкої кільової дошки, зробленої з половини цільного стовбура дерева. В ту добу на місцеве човнобудівництво впливала скандинавська та балто-слов’янська традиція. Під час розробки реконструкції зовнішнього вигляду човна використовувалося широке коло археологічних джерел того часу, від знахідок деталей подібних човнів у нас (як наприклад весельні упори (взірець якого можна побачити в музеї історії Києва), до конструкцій, які відомі нам з балтійської археології (човни з Дортрехту та човни на основі суцільного дерева з Музей кораблів вікінгів).”

Термін будівництва човна: 2 місяці (березень – початок травня 2020 р.).
Головний майстер – Олег Петренко.
Розміри човна: 7 м * 2,10 м.
Матеріал – сосна.

Процес будівництва човна розпочали зі створення макету. На фото нижче: темний човен – макет дракара “Гунгнір”, світлий – макет майбутньої лодії “Лада”.

Перший етап –  розкол колоди, яку було використано для виготовлення широкої кільової дошки. Розкол виконували вручну за допомогою клинків. Видовбування основи теж виконували вручну за допомогою інструментів тесло та струг.

Цвяхи та заклепки для “Лади” кували вручну. Вивчали та опановували нове для нас ремесло ковальство.

Після того як зробили потрібну кількість металевих заклепок, перейшли до процесу створення бортів. Перш за все встановили шпангоути – це внутрішні “ребра” човна, які забезпечують жорсткість та форму човна. Після цього приступили  безпосередньо до нарощення бортів.

Наступні етапи – виготовлення кочетів, лав, фарбування човна, виготовлення та монтаж такелажної системи.

Важливий момент – захист деревини. Човен рясно просочуємо деревною смолою – сосновим дьогтем.
Виробництво дьогтю (дігтярство) – дуже давній і поширений в лісових районах промисел. Обробка дьогтем робить деревину водонепроникною, стійкою до гниття, захищає від розтріскування та негативних атмосферних впливів.

Орнамент вздовж бортів складається з простої ламаної лінії та солярних знаків, які уособлюють світло та тепло. Солярний знак є символом єднання життя та рівноваги, символізує вічне оновлення природи.

Подальша робота з виготовлення та монтажу такелажної системи проводиться на відкритому повітрі.

Коли роботи були завершено ми розпочали підготовку до спуску човна на воду.

09 травня 2020 року відбувся спуск набійної лоді “Лада” на води Басівкутського водосховища.

З цього моменту Лада є важливою частиною Парку історичної реконструкції “Оствиця” у м. Рівному. У теплу пору року регулярно відбуваються мандрівки озером для усіх охочих доторкнутися до історії та пригод. Човен регулярно бере участь у різних заходах та фестивалях історико-культурного спрямування.